עדי מספרת על האולפן
שמי עדי ברגר רם, למעלה משלושה עשורים עבדתי כמורה לעברית באגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך. כיום אני מנהלת את אולפן עדי שהוא אולפן אונליין ללימוד עברית, עוסקת בפיתוח תוכניות ותכנים בתחום שפה ותרבות עברית, מדריכה ומלווה מורים והורים.
בשנים 1981 – 1984 למדתי לתואר ראשון בחינוך ולשון עברית באוניברסיטת בן-גוריון, ובשנים 1997 -2000 למדתי לתואר שני בחינוך באוניברסיטת חיפה. עבודת הגמר שלי עסקה בתחום הוראת עברית באולפן. מאז ומתמיד ראיתי בעבודתי באולפן עברית אתגר בהנחלת לשון העברית ואהבת המולדת בקרב תלמידיי, שאפתי להביאם למצב של למידה מיטבית הנותנת מענה למכלול צורכיהם הלימודיים והרגשיים-חברתיים.
"האני המאמין" שלי יוצא מתוך הנחת יסוד כי המפתח להשתלבות חברתית - תרבותית בישראל טמון ברכישת מיומנויות השפה העברית ובהנחלת תרבות ומורשת עמנו וארצנו. האולפן בעיני מהווה מרחב מעבר שתומך ומכשיר את הלומד לקראת השגת מטרות ויעדים שהוא מציב לעצמו. העברית הנלמדת באולפן היא תרבות ושפה שהלומד רוכש בהתאם לצרכיו ולסביבתו. אני סבורה שבתהליך למידת עברית יש צורך לשים דגש על הקנייה מודולארית ומשולבת של כשירות תקשורתית, לשונית, תרבותית וחברתית.
שיטת מפתחות לעברית שפיתחתי במהלך התנסותי וניסיוני המצטבר כמורה, מקנה יכולת לשונית טובה במיומנויות הדיבור, הקריאה והכתיבה. מאז ומתמיד חשוב היה לי שתלמידיי ירגישו בנוח ובטוחים בסביבת הלימוד שלהם, שהאווירה בכיתה והדינאמיקה תהייה טובה ותומכת למידה. השתדלתי שהלמידה תהייה להם קלה ומעניינת, מאתגרת ומועילה. חיפשתי דרכים שיעזרו לתלמידיי לרכוש הבנה לשונית קלה ומהירה. לשמחתי, הכיתות בהן לימדתי היו תמיד שמחות והביאו את תלמידיי להישגים גבוהים תוך פרק זמן קצר.
שנת 2014, הייתה שנה מאוד פורה עבורי, מצאתי עצמי מפתחת תכנים ודרכים חדשות בתחום הוראת שפה ותרבות. באותה שנה התחלתי בכתיבת ספרי הראשון במשעול של עצמו, אותו הקדשתי לזכר אבי הצייר הישראלי צבי ברגר ז"ל (1935 –1986) ומורשתו האומנותית. מאבי שמעולם לא יצא מגבולות הארץ, ומרבית עבודותיו עוסקות בסיפורם של עמנו וארצנו, למדתי אהבת מולדת מהי.
בשיעורי התרבות באולפן התחלתי לשלב למידה באמצעות התבוננות וחקר תמונות. בעזרת התמונות לימדתי על אירועים וציוני דרך בסולם השנים. התמונות דובבו את תלמידיי לביטוי אישי, בתגובה להן הם נפתחו להביע עצמם בעל- פה ובכתב. התהליך היה מרתק ומעורר. כך נולדה שיטת המפתחות ולפיה כתבתי את ספר הלימוד מפתחות לעברית ובניתי תוכנית לימודים לאולפן. חומרי הספר פותחו תוך כדי עבודת הוראה שוטפת, נבדקו כיעילים בשטח ועברו תהליכי עריכה מקצועיים וקפדניים על ידי הוצאה לאור מוכרת וותיקה המתמחה בתחום ספרי לימוד.
דמיינו לכם צרור מפתחות של השפה והתרבות העברית, כזה הוא הספר שלפניכם. בעזרת חמשת המפתחות שבו: לשון, דיבור, קריאה וכתיבה, תרבות, הלב. ניתן להגיע ליכולת טובה במיומנויות הלשון. הספר נוח לשימוש התלמיד ומאיר עיניים, מעוצב באופן אסתטי ומעניק חוויה ייחודית ללומדים בו. הוא שופע באיורים, תמונות וציורים התורמים להנאת ולהנעת הלומד. מעוררים עניין ופותחים פתח לשיח כיתתי ולהבעה עצמית. הוא כולל שפע תרגילים בהתאם לנושאי הלימוד השונים. פרקי הספר פותחים צוהר אל עולם התרבות העברית, אל נופי הארץ ואל פני אנשיה בסולם הזמן. הספר יצא לאור בשנת 2019, חודשים אחדים לפני פרוץ מגיפת הקורונה. שנה שהציבה אותנו מול מציאות חדשה ומאתגרת במיוחד כמורי שפה. בשנה אחרונה זו האולפן קיבל צביון אינטרנטי, עברנו משיעורים ביתיים על כוס קפה אל שיעורים מקוונים מהבית אל הבית, מכל מקום אל כל מקום. בימי הקורונה עם הסגרים והריחוק החברתי אנחנו שומרים על קרבה ועל רציפות הלמידה. מלמדים קבוצות קטנות ויחידים, משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות הערב. אני מבקשת כאן להביע הערכתי ושמחתי עם צוות המורות שחבר אליי השנה לעבודה פורה ומשותפת, ולאחל הצלחה לתלמידי האולפן שלנו.
שלכם, עדי